Hoppa till innehåll

Ventilation

Information gällande din ventilation

Hyresvärdens och hyresgästens ansvar

För att säkerställa att ventilationen fungerar gör vi som hyresvärd med fastställt intervall en obligatorisk ventilationskontroll (så kallad OVK). I samband med dessa förekommer att vi utför rensning av kanaler.

Som hyresgäst är du dock ansvarig för den regelbundna skötseln utav ventilationen. Det är vanligt att det fastnar damm och smuts i donen där luften blåses ut (Frånluft) men även där den friska luften kommer in (tilluft) oftast belägna i fönster eller i en yttervägg. Att torka av dessa några gånger om året säkerställer luftkvalitén i din lägenhet mellan intervallen. Vissa don kan bli mer smutsiga, vanligen de i köket där mycket fett och matos passerar genom ventilationsdonet. Ett vanligt fel som många gör är att man stänger igen/målar över tilluftsdon då man tycker att det drar kallt. Detta gör att luftkvalitén kraftigt försämras i lägenheten samtidigt som det gör att mindre luft försvinner ur lägenheten. Tänk på att inte skruva på själva koppen då det är justerat för att få rätt flöden i lägenheten.

Stäng inte ventilerna

För att luften i din lägenhet ska kännas fräsch måste ventilationen fungera. Även när det är kallt på vintern ska frisk luft komma in och gammal luft och fukt ventileras ut.

Samtliga ventilations don måste vara öppna för att ventilationen i din lägenhet ska fungera. Det är inte tillåtet att stänga ventilationen då detta ger risk för dålig luft och mögel.

Ventilera din lägenhet

Luften i din lägenhet blir sämre av matos, damm från kläder och utandningsluft. Dålig luft kan ge huvudvärk, allergier och eksem. Därför är det viktigt att regelbundet byta ut luften med hjälp av bra ventilation. Lika viktigt är att avlägsna fukt som bildas när vi lagar mat, tvättar, duschar eller badar. Annars kan det uppstå fukt- och mögelskador.

Så ventilerar du din lägenhet

Frånluftsventilerna ska hållas rena från damm och smuts. Torka inte av dem med en fuktig trasa, använd istället dammsugaren eller en torr trasa. Ventilerna är justerade för att ge rätt luftflöde, så ändra inte den inställningen. En frånluftsventil ska aldrig täckas över för då upphör ventilationen i din lägenhet att fungera.

Springventilen sitter under eller över ett fönster. Den har som uppgift att släppa in frisk luft i lägenheten. Den ska alltid stå några millimeter öppen, även på vintern. Luften som strömmar in sprider dessutom värmen från elementet ut i rummet.

Köksfläkten är en viktig del av ventilationssystemet. Ta för vana att med jämna mellanrum rengöra filtret. Ta loss det från fläkten och handdiska filtret med diskmedel. Även när inte fläkten är påslagen ventileras luft ut genom ett öppet spjäll.

Ett tydligt tecken på att ventilationen inte fungerar är imma på fönsterrutorna. Även imma som uppstår när man duschar eller kokar vatten torkar om ventilationen fungerar som den ska.

Vid misstänkt fel

Hyresgästen behöver informera hyresvärden om alla fel som förekommer i lägenheten. Samma sak gäller även förekomsten av ohyra.

Hyresgästens skyldighet att underrätta hyresvärden gäller även när lägenheten är uthyrd i andra hand.

Hur skyndsamt behöver hyresvärden meddelas om bristen?
Av 12 kap 24 § andra stycket jordabalken framgår att hyresgästen är skyldig att genast meddela hyresvärden om fel i lägenheten om felet ofördröjligen behöver avhjälpas för att allvarlig olägenhet inte ska uppstå.

Här avses fel som förvärras om de inte åtgärdas i tid. Hyresgästen har ett relativt strängt ansvar för underrättelse av denna typ av fel; felet behöver åtgärdas genast och därför ska underrättelse ske genast. Som typexempel nämns skada på vatten-, avlopps- eller gasledningar, skador på tak och dylikt.

Om felet inte är av ovan allvarliga karaktär ska hyresvärden meddelas utan oskäligt dröjsmål.

Vad händer om hyresgästen inte anmäler fel i lägenheten inom ”rätt” tid?
Om hyresgästen försummar, underlåter helt eller dröjer med, att underrätta hyresvärden om felet kan hyresgästen bli skyldig att ersätta hyresvärden för skador som orsakats på grund av underlåtelsen eller dröjsmålet.

Tips!

Instruktionsvideo från Burlövsbostäder

Hyresgäst

Sök bostad

Felanmälan