Hoppa till innehåll
Samlad information för dig som hyresgäst

Hyresgäst

Vi på Decisive strävar efter att du som hyresgäst ska trivas hos oss. Här har vi samlat information som kan är nyttig för dig som boende hos oss.

Att leva i en hyresbostad erbjuder flertalet fördelar. Du slipper betala någon initial insättning för din bostad och har flexibiliteten att flytta med en uppsägningstid på tre månader. Förutom själva boendet inkluderas kostnader för värme och vatten i din hyra.

Du behöver inte oroa dig för kostnader gällande normalt slitage eller åldrande i din lägenhet. Eventuell överanvändning eller skador som inte är relaterade till vanlig användning kan dock medföra extra kostnader. Vi tillhandahåller de flesta nödvändigheter för ditt boende, men det åligger även dig som hyresgäst att ta ett visst ansvar.

Hyresgästens ansvar

Som hyresgäst hos oss på Decisive finns det flera förebyggande åtgärder du kan vidta för att undvika problem i din lägenhet. Vissa vanliga problem kan du också åtgärda själv. Nedan hittar du en lista över vad du själv ansvarar för att underhålla och åtgärda i din lägenhet.

Badrum:

  • Rengör sil och vattenlås i handfatet regelbundet för att förhindra stopp.
  • Rensa bort hår och andra partiklar från dusch- eller badkarsavloppet för att undvika stopp i golvbrunn och vattenlås.

Kök:

  • Rengör fläktfiltret regelbundet för att säkerställa att fläkten fungerar optimalt.
  • Häll inte ut kaffesump eller olja i diskhon för att undvika att avloppet täpps igen.
  • Rengör dräneringshålen i kylen med jämna mellanrum.

Övriga Utrymmen:

  • Som hyresgäst ansvarar du för att byta glödlampor, lysrör, glimtändare, batterier till brandvarnare och andra förbrukningsmaterial i din lägenhet.
  • Om du har en parkeringsplats, balkong eller uteplats ansvarar du också för att skotta dessa ytor.

Om du behöver hjälp med något av det du själv ansvarar för kan vi hjälpa dig mot en avgift. Kontakta oss via Felanmälan.

Ventilation

Kalt inomhus

Stopp i vasken